Monday, June 11, 2007

Őzpörkölt, bográcsban

Vasárnap őz pörköltet készítettünk, bográcsban, vörösborosan, ahogy kell. A hús amelyet kaptunk és 3 hónapja a fagyasztóban pihent, ideális volt pörköltnek, egy őzbak nyaka és bordái illetve egy kis gerinc. Megfelelően húsos, ámde jó csontos részek. Édesapám szerint pörköltöknél fontos, hogy legyen benne csont, hiszen ettől (is) lesz jó sűrű a szaft, a csontból kifő az enyv. Szerintem szín húsból is lehet kitűnő pörköltet főzni, de valóban nem árt ha van egy kis csont.

Amit a bográcsba beleraktam:

  • 40 dkg házi füstölt szalonna (itt kell, hogy megemlítsem Zsúrkenyér kitűnő írását a szalonnáról, egyetértő bólogatás közepette),
  • 5 nagyobb fej hagyma,
  • 4 gerezd fokhagyma,
  • 2 tk egész kömény,
  • 4 szál sárgarépa felkarikázva,
  • 4 szál petrezselyem felkarikázva,
  • 3 db babér levél,
  • 4 dl száraz vörösbor,
  • 1 db száraz csípős paprika,
  • 1 db paradicsom,
  • só, bors, pirospaprika.

A szalonnát apróra felkockáztam, zsírját kiolvasztottam, a 2 tk egész köményt szétpattogtattam a forró zsírban. Rádobtam a felaprított hagymát, megsóztam, dinszteltem. Amikor a hagyma megfonnyadt, hozzáadtam a felkarikázott zöldségeket, összeforgattam, megsóztam. Amikor a zöldség megpirult, rádobtam a húst, hagytam hogy minden oldala szépen megpörkölődjön. Miután levet engedett kb. 5 teáskanál pirospaprikát szórtam rá, majd hozzáöntöttem a bort, és rádobtam a babér levelet. Felöntöttem annyi vízzel, hogy ellepje és hozzáraktam a csípős paprikát. A vizet a 4 órányi főzés alatt folyamatosan pótoltam, majd amikor a hús annyira megpuhult, hogy lefordult a csontról, a lét elforraltam, hogy sűrű, rövid szaftot kapjak.

Köretként petrezselymes, rozmaringos sült újkrumpli illetve saláta járt. A sikeréről annyit, mondok, hogy édesanyám aki alapból nem eszik vadat, halt, gombát (meg egy csomó más dolgot) kétszer szedett belőle.


Képek:






3 comments:

Anonymous said...

gusztustalan.

Anonymous said...

Szerintem szuper lehet, ma el készítem!
-Aki azt írja gusztustalan, még nem evett finomat, csak valami E vel szennyezett szemetet.
Üdv mindenkinek

Anonymous said...

Ekkora faszságot pörkölt néven még nem olvastam! Sárgarépa, petrezselyem az nem pörköltbe való, hanem húslevesbe te szakbarbár!